Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
Diskuze k článku: Postupný vývoj kompaktů
11.11.2008, Michal Učeň, článek
Další z článků zaměřených v rámci měsíčního tématu na kompaktní fotoaparáty budeme věnovat historii. Vývoj kompaktů je velmi úzce spojen s ostatními typy digitálních a vlastně i klasických fotoaparátů, takže se na celou problematiku podíváme z trošku širšího úhlu záběru. Pokud se tedy chcete o této kategorii dozvědět něco více, doporučujeme přečíst právě tento článek.
Jahn Čestmír | 19.11.200819:01
Mám dotaz
Jsou již v nabídce kapesní fotoaparaty se snímačem GPS.
Myslím kvalitní parametrů Panasonic DMC­-LX3
Děkuji za odpověď Jahn
Odpovědět0  0
Tomíno | 12.11.200814:44
Možná bude můj přízpěvek trošičku mimo, ale já si to stejně nenechám ujít. Mám takovou teorii, která je opřená o několik zásadních faktů. Před šesti lety jsem si koupoil tehdy famózní DSLR kompakt s vysoce kvalitním objektivem Sony 717 F a věřte, že z něj byly snímky jako když řízne! Dodnes je mám jako své nejlepší fotky. Pak jsem si koupil o čtyři roky později kompakt od Sonyho, Panasonicu, Olympusu ­/ naposled SP 560 za loni 13 litrů. Vážení kvalita fotografií jsem postupně dolů a to proto, že si výrobci normálně sprostě rozsortýrovali trh ­/ tedy spotřebitekle­/ na low end kompakty ­/ mamino vyfot´mě se psem na zahradě­/ střední třídu ­/ lepší fotky z dovolené­/ a nejvyšší Oly SP 570, Panasonic LX3 Canon 10 atd. Pak zase pro ­"změnu­" rozsekali zrcadlovky na Oly 420 ­/520­/, Nikon D60, připadně Pentax KM, nebo Canon D1000 tedy low end třída pro ty, kteří přecházejí z kompaktu na zrcadlo, třední třídu ­/patrně nejpočetnější stádo fotografů amatérů Canon D 400 ­/450­/ nově vyšší střední třídu Canonu D 40 a D 50, přiípadně Nikonu D 80 a D 90, nebo Pentax D20. No a pak na supermiddle Nikon D 300 Oly 3 Sony D 700 a 900 ado nichž už většinou zasazují fukllsize čipy.O tom jsem ale psát nechtěl, to každý zasvěcený ví.Problém je ale v cenách. porovnejte s jednotlivé typy, kdy nám cpou canony D 5é ­/ jinak vcelku velkmi dobrý aparát se sklem z Canonu D 1000 ­/ aby se to prodalo. Pokud chcele lepší sklo sáhněte hlouběji do kešeně a kupte si sklo za bezmála dvojnásobek ceny těla. Případně kdo si koupí Nejlepšíkopakt, když může mít za stejnou cenu obrazově podstatně lepší zrzadlovku. jenom pár bláznů, ketří tomu za A nerozumnějí a nebo za B potřebují malý a přenosný přístroj, třeba jako já kvůli tomu že miluju focení a le také miluju lyžování a při celodenním lyžování někde na svazích dolomitů, věřte, nevěřte mohou vznikat fantastické snímky, ale nejsem kvůli nim schopen tahat a lyžovat s ním celý den foťák typu Niokon D 300, nebo Canon D 50 s ­"dospěláckým sklem f2,8­". Otázkou, na kterou se chi zeptat, ale zároveň si tak trošku na ni hned odpovím je ostatně proto jsem začal tak trochu ze široka: proč se vyrábí dnešní kompaktní přítroje, které nemají valnou kvalitu Oly SP 560 , či 570 a jiné podobné, když již před šesti lety byli výrobci schopni udělat komplakt, ketrý byl po stránce kvality naprosto bez diskuse na úrovni dnešních low end zrcadlovek. Výrobci pracovali usilovně šest let a vyvýjeli nové a lepší čipy a ostření ajá nevím, co ještě, když výsledkem je propastná kvalita fotografií oprioti některým strým dobrým pěti, či šesti megovým kompaktům. A neo a to je má odpověď je to proto, že kdo by si kupovat zrcadlový low end, když může mít trochu levnější kompakt, katrý je skladný a malý a obrazový výstup připom odpovídá té levné zrcadlovce? Případně, kdo by si kupoval Canon D 50 se setovým sklem 18:80 3,5 ­- 5,6, když je to to stejné sklo jaké používá low end zrcadlovka D 1000. A nebo je to opravdu takový business, kdy je obecně známým faktem, že právě celosvětový trh mobilních telefonů a digitálních foťáků a LCD televizí jiř pět let je nejpodstatnější složkou příjmu velkých bratrů NIKON, CANON, OLYMPUS, SONY, SAMSUNG, PENTAX. Prostě je to jenom prachsprostý business a prachy prachy a zase jenom prachy. N kvalitu se nemyslí a pokud ano, tak pesně podle rozdělení jednotlivých typů fotoaparátů Ale s výslednou kavlitou fotek si a to mi věřte nikdo moc hlavu neláme. proto také jsou firmy schopny během jednoho roku dva aparáty, které si přímo konkurují. Přeci nedají vydělat konkurenci. omlouvám se , že to bylo tak dlouhé, ale věřte, že mě ten jejich business tak sere, že ani nemám chuť dál fotit a dělat lepší a lepší snímky. Tak se nenechejte odradit tak jako já a já Vám k tomu všemu přeji dobré světlo a nedávejte výrobcům zase tolik vydělat. :­-­) Tomíno.
Odpovědět0  0
Cejpatka (440) | 12.11.200817:07
Nechápu, proč by měl být onen ­"byznys­" něco špatného a nekalého? Pokud by to totiž nějaký výrobce nedělal svoji produkci ­"na kšeft­" a nic na tom netrhl a nevydělal, tak logicky zkrachuje. Kdo chce, tak kvalitu si najde, akorát ta kvalita nebude zadarmo, což je pochopitelné.
Odpovědět0  0
Tomíno | 20.11.20088:12
Nikoli, tak jsem to nemyslel. Ano samozřejmě obchod je obchod, ale já měl na mysli to, jak je mořné, že byli výrobci schopni před šesti lety udělat kompakt, který byl na tak vysoké úrovni, že se mu po šesti letech nevyrovná žádný z nových kompaktů, ketré jsou po šesti letech vývoje na trhu. Moje odpověď je, že samozřejmě, že jsou, ale nechtějí, protože by přišli o zisky ze superlevných zrcadlovek. A takhle by se jim zboural hrad všech tříd fotoaparátů a stejné je to i u mobilních telefonů.
Odpovědět0  0
Cejpatka (440) | 20.11.200812:47
Mám na to jiný názor. Tehdejší ­"top­" kompakty nebyly: ani levné a ve srovnání s dnešními levnými DSLR neměly ani více plusů, zato mnoho neduhů. Z trhu je vytlačily právě dnešní levné a snadno dostupné DSLR ­(tyto tehdy nebyly­). Na lowendových DSLR si naopak myslím, že výrobci nijak závratně nevydělávají. Kdyby dnes nějaký výrobce náhodou vyrobil nějaký podobný ­"top­" kompakt, se špičkovým světelným sklem ­(ale pevným, bez možnosti výměny­), s nešumícím vyšším ISO ­(a tedy velkým snímačem­), v kvalitním těle, tak to bude prodejní propadák, poněvadž to bude jednak drahé a také, ve srovnání s dnešními kompakty, velké a rozměrné. Pár fajnšmekrů by možná zajásalo a někteří by si to snad i koupili, ale těch by byla menšina. Masy budou cvakat i tak dnešními mobily či kompakty a těm co to nestačí, jdou právě do DSLR, ať už levných či drahých ­(kvalita zadarmo nikdy nebyla a nebude­), anebo mají nyní i novou volbu na výběr ­- micro 4­/3 na hranici mezi DSLR a EVF.
Odpovědět0  0
Busy | 20.11.200815:45
Keby som si ja musel vybrat medzi nejakou zrkadlovkou, a kompaktom ktory vie robit rovnako kvalitne fotky ­(hypoteticky pripad, ale dajme tomu­), za rovnaku cenu, jednoznacne by som sa rozhodol pre kompakt. Myslim ze prave micro 4­/3 bude pre mna ta spravna volba.
Odpovědět0  0
RR (79) | 11.11.200822:55
Vcelku zajimavy clanek, ale veta ­"...jelikož už kvalita snímků dosáhla kvality odpovídající klasické fotografii...­" me fakt pobavila. Tedy ­- pokud se budeme bavit o FF DSLR, pak je vysledek jiz srovnatelny ­(nerikam totozny...­), ale pouhym porovnanim fotky z DSLR a sebelepsiho kompaktu je rozdil stale az prilis viditelny ­- paradoxne cim vic MPx, tim vetsi rozdil ­(zvlaste sum a dynamicky rozsah je uplne nekde jnde ­- mam treba Nikon D700 a pokud to srovnam s Panasonic TZ­-3, Sony V3 atd., tak neni o cem diskutovat...­). Nechci rozhodne strhavat kompakty, zacinal jsem s nimi take ­(Sony DSC P5 za skoro 30000,­-­) a fotim s nimi dodnes, ale pokud mi nejde jen o zachyceni momentky ­(v kombinaci s lenosti vlacet s sebou poctive 3,5kg v batohu­), pak je DSLR jasna volba. Vzdycky me dostane situace, kdy se houf lidi vyskrabe nekam na skalu a foti zapad slunce na mobil nebo v lepim pripade na kompakt s bleskem :­-­)­)­). Ti co alespon trochu premysleji, tak si zapnou prislusny motivovy program nebo poloautomat ­- takze pokud se bavime o dalsim vyvoji kompaktu, pak nejvetsi prinos by byl v prvku umele inteligence, ktera by byla schopna odhadnout, co dotycny chce fotit...
Odpovědět0  0
Busy | 12.11.20088:46
Az taka blbost to nebude. Ked si pozeram nas rodinny album, jasne vidno okamih, kedy sme si kupili digitalny fotak, a klasicky kinofilmovy sme prestali pouzivat. Od toho okamihu su fotky ovela kvalitnejsie ­- ostrejsie, farby vyvazenejsie. Bolo to v roku 2001, a vtedy digitalna technika ani zdaleka nebola na takej urovni, ako dnes.

Inak, porovnavat kompakty so zrkadlovkami, pricom ako zastupcu kompaktov vezmeme TZ­-3, je trosku nespravodlive. Predsa len ten TZ­-3 je zamerany skor na papierove parametre, nez na kvalitu fotiek ­(aj moj starucky 2Mpix Olympus C­-2 z roku 2001 foti casto kvalitnejsie ako TZ­-3. Ak uz porovnavat kompakty so zrkadlovkami, tak ako kompakt by som vybral napr. Olympus Camedia 8080WZ. Dovolim si tvrdit, ze ak je dost svetla ­(a netreba pouzivat vysoke ISO­), tak rozdiel v kvalite je pre normalneho cloveka nepostrehnutelny.
Odpovědět0  0
Busy | 11.11.200812:19
Fotacky by sa mohli dat poskladat z komponentov, tak ako PeCedla. Zvolil by som si aky chcem cip ­(s akou uhloprieckou, akym rozlisenim­), k tomu aky chcem objektiv ­(zoom, svetelnost, a podla uhlopriecky cipu­), aky procesor ­(s moznostou nainstalovania pozadovanych funkcii fotoaparatu­) a k tomu nejake vhodne telo, tak aby sa to do neho vsetko zmestilo. A nemusel by som by nestastny, ze kazdemu fotaku, ktory je na trhu, vzdy chyba nieco z tej mnoziny funkcii a vlastnosti, ktore potrebujem.
Odpovědět0  0
Petr Stránský (13) | 11.11.200819:37
Ano, bylo by to pěkné :­-)
Odpovědět0  0
marek68 (2) | 11.11.200820:29
perfektne hned se do toho dame
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.